A XX. században a közúti szállítás (autó, kamion) és a légtér használatának lehetősége (repülő) visszavetette a vasút népszerűségét. Az utazás kényelme, biztonsága nem állt arányban a közlekedni szándékozók időbeli kötetlenségének, térbeli függetlenségének autóval kínált csábításával. Az autós közlekedést is utolérte végzete; a be- és túlnépesedett városok képtelenek lettek az egy család - egy autó mértékű gépkocsi állomány közlekedéséhez és tárolásához megfelelő területet biztosítani.
Megindult a tömegközlekedési eszközök kiépítése, fejlesztése a települések határain belül, és a vasút újraélesztése, népszerűsítése a települések közötti közlekedésben. A vasút meglévő vágányhálózata és szerelvényparkja jelentős tartalékokkal és fejlesztési lehetőségekkel rendelkezik.
A Déli Pályaudvar lefedésével és környezetének rendezésével a közép-budai térség, mely a főváros egyik turisztikailag is legfrekventáltabb része, jelentős javulást érne el.